Isabelle

Its never to late!

My second au pair year Permalink0
En sak var jag orolig över när jag flyttade till America och det var hälsan och min kropp. Jag hade ju hört så mycket om hur dålig mat de har här och hur mycket man lägger på sig. Det var bland det första min värdpappa sa när jag kom "Alla au pairer går upp i vikt här" . När han sa det fick jag mig nåt ryck och tänkte fan heller. Jag är ju som sagt väldigt liten, jag är bara 154 cm (5.0) Och väger strax under 50 kilo. Min mardröm för att komma över 50 sträcket. Vilket är helt idiotisk tänkt av mig nu i efterhand. 
Hur som helst, jag tränade till en måtta. Jag började gå till gymmet när Jessica hade träning och jag sprang med Savannah .. I början. Sen tror jag att jag kom i en mindre fas av depression. Inte att jag mådde dålig eller nåt, men jag hade ingen ork. alls. Jag kunde hellre sitta i bilen och äta snacks medans jag väntade på jessica som hade träning. Jag kom på bortförklarningar. Och var bara allmänt lat. 
 
Nu har jag en rätt bra ämnesomsättning och gick aldrig upp i vikt ritkigt men jag mådde inte heller bra. Det var när jag kom över 50 sträcket som jag reagerade. Och när jag träffade Brian. Men istället för att börja gå till gymmet så började jag endast tänka på vad jag åt. Vilket funkar, till en viss del. Men man måste för guds skull röra på sig. 
Detta på gick tills jag flyttade hit. Då tyckte jag att jag var så vältränad och nyttig även om jag bara försökte äta nogelunda bättre (blev fortfarande mycket skit) 
 
När jag kom hit reagerade jag först på att Brody ÄLSKADE grönsaker och frukt. Här var det inte "ingen efterätt om du inte äter upp grönsakerna" Här är det snarare tvärtom "Ingen efterrätt om du inte äter lite av pastan/köttet" .  
Det tog jag som sagt efter. När jag äter mat här , ensam eller med familjen, så är det så mycket nyttigare. Jenny HATAR pizzor som är alldeles flottiga (ex salami pizzor) och hon beställer alltid en vegetarisk pizza. Vilket jag reagerade på första gången vi skulle äta det. Men nu kan jag lätt säga att det är min favorit pizza. Jag kan inte tänka mig en flottig pizza nu.
Det har även påverkat mig när jag går ut och äter. Självklart beställer jag helst en pasta carbonara , men jag har verkligen blivit noga med vad jag stoppar i kroppen. Vilket jag ser resultat på.
 
Att gå till gymmet 5 dagar i veckan och motionera 7 så mår man helt plötsligt bättre! Jag fullkompligt HATAR när folk säger "åh vad jag är tjock, jag måste banta" NEJ NEJ NEJ, varför ska man svälta sig ? Hur många kan ärlig säga "Jag mår så mycket bättre efter jag bara druckit dessa soppar i fyra veckor"
Ut för fan, rör er, ät sallader, ät exakt vad ni äter fast med bättre ingridienser . Släng  ut allt ni vet är dåligt för er. Iaf tills ni har självkontroll. Då kan man ju lagra på sig ett "gott skåp" som man äter från lite ibland. Man måste ju fortfande leva. 
 
När det kommer till träning. Allt du gör som innebär att röra sig är träning. Ta en lång promenad 4 gånger i veckan. Tävla med din partner i blankan. Dansa (vilket har vart min grej)  Gå till gymmet, kolla upp vilka klasser som finns  (yoga, zumba, crossfit) städa som en tok! vad som helst. Hitta din egen motivation. Det finns inget som hindrar dig.
 
De bortförklarningar jag hört mest:
 
"det är för dyrt" - oftast är det ju då ett gymkort som är för dyrt. Och jag håller med, helvete vilka priser dom har i Sverige. Men sen får man ju tänka lite , under hösten /vintern, vad lägger man pengar på då? Jo , godis och snacks. För vem vill ut på promenad osv i regnet ? om man tänker lite snabbt i matte, man kanske köper godis och chips för cirka 30-40 kr varje fredag (typ) det är cirka 150 kr / månad, ( vilket ett gymkort kostar på vissa ställen) och det är nästan 2000 per år. På nåt man njuter sån liten stund av. Kör på ett gymkort istället.
 
"jag är hungrig" - klockan 10 på kvällen och gör en macka med mayo och ägg. skippa det och ät frukt. Frukt är så otroligt underskattat. färsk annanas är bland det godaste som finns. Ett vanligt äpple håller man gång på väldigt länge. Och om man har det där enorma godis suget, ät lite mörk choklad, betydligt bättre än mjölkchoklad eller smågodis. 
 
"det regnar" - nästan en skrattretande bortförklarning som var min favorit förut haha . Om det regnar och man inte vill springa/promenera i regnet så kan man enkelt göra situps, armhävningar, plankan osv hemma. det är så enkelt. Man behöver bara lite plats. 
 
"jag är trött" - också en favorit från min sida. Men otroligt dålig ursäkt. Träning gör att du mår bättre i kroppen och du blir piggare . Om du tränar på morgonen blir du snabbt mycket piggare på ditt jobb. Och om du tränar på kvällen så hittar kroppen lättare ett lugn då alla "myror" är borta. 
 
Alltså, Jag vill inte stampa på några tår nu. Men kom igen, ut och rör er! Livet är såå kort. Jag har verkligen märkt att jag mår så mycket bättre sen jag började träna "på riktigt" för mig är gym timmen på kvällen dagens höjdpunkt. Dels för jag träffar vänner och dels för att det får en att må så bra efteråt. Jag har märkt att jag inte kan somna om jag inte tränat på dagen. 
Igår var jag så sjukt trött, tror jag sov dålig. Men för det så drog jag ut på en springtur med familjen . Jenny är som sagt en väldigt aktiv person och hon har sprungit hela sitt liv. Jag som går / springer försökte hänga med i hennes tempo hela vägen och jag var alldeles svett när jag kom hem. Det visar att jag fortfarande har en lång väg att gå. 
 
Just nu ser jag min träning som en motivation för andra. Jag vill att andra ska må så bra som jag gör just nu. Jag trivs med min kropp och jag har aldrig vart piggare. Så för guds skull, tänk på dig själv. Efter ni läst detta inlägg, istället för att gå till skåpet för att ta den där choklad biten ni tänk på hela dagen, ta en spring tur. Eller ät frukt, gör nåt. Se till att er kropp orkar bära er till ni är 90 år! =)
 
 
 
april
 
Juni
 
 
Hikes är en bra träning där man ser mycket vackert! här i Tahoe!
 
och en gym kompis. Då pressar man varandra. Emma slog mig i plankan första veckan ihop, vilket gjorde mig frustrerad och jag slog henne sist! =) Det bästa är att vi peppar på varandra! 
 
lycka till nu, vill ni nåt , så finns jag på gymmet! =)
Till top