Isabelle

Svar på fråga!

Frågor & Svar, Issa tipsar, my au pair year Permalink0
Fick en fråga i komentarerna om mitt liv här på andra sidan! Så tänkte på att svara på det =)
 
 
 
Hej! Här kommer lite frågor om Au-pair livet. Skulle vara jätte tacksam för svar! :) När du väl började som Au-pair, var det som du hade förväntat dig att det skulle vara? Varför/ Varför inte? Skulle du rekommendera någon annan att åka som Au-pair? Hur ska man vara som person för att klara av att vara borta ett år från sin familj och vänner? Var har varit det bästa vs det sämsta med din tid som Au-pair? Hur hanterar du din hemlängtan, om du har någon vill säga?
 
1. När jag började ansöka som au pair så var tankarna tidiga mornar, sura barn och lite halvdana dagar. Blandat med mycket utflytker osv. Jag trodde alltså att barn alltid var sura på morgorna (kanske bara var jag som var morgontrött hehe) Men så  är det verkligen inte. för det första är jag ledig på morgonen. Vilket passar mig utmärkt (blir lite tidiga mornar i San Fran istället) och för det andra är barnen hur mysiga som helst. För det mesta, de är fortfarande barn! Man måste försöka komma på ett system med sin värdfamilj om hur man ska "straffa" barnen. Vi kör ett point system, om dom är dumma eller gör nåt fel så får dom en point. Sedan har dom till kvällen på sig att "tjäna av den". Funkar perfekt för oss! 
Sen hade jag mer förväntningar om att träffa mer vänner osv. Jag bor ju so pass långt bort, så min fritid går att åka och "bo" hos vänner. Så det är väl det enda negativa. Annars så älskar jag ön vi bor på.
 
2. Jag skulle absolut rekomendera att åka som au pair! om jag säger så här, Du kommer ångra dig i framtiden om du inte åker!! Roligare jobb finns inte. Du bor hos en familj som älskar dig, din vardag är att leka med barn och göra roliga saker med dom. Och det absolut bästa är när man får en kram på kvällen och ett "jag älskar dig" (japp, mina barn kan det på svenska =D)''
 
3. Hur man ska vara för person är lite klurigare.. Jag var den enda av mina au pair vänner som inte grät när jag sa hejdå till alla i Sverige. Jag var alldeles för taggad! Sen när man väl är här är det viktigt att hålla kontakten. Jag pratar ofta med mina vänner och familj. Sedan har jag ju Facebook, instagram och bloggen så jag kan hålla koll på dem och de kan hålla koll på mig =) Jag är äve väldigt lyckligt lottad då jag haft 2 kompisar här och även min pappa & styvmor och mamma &styvfar =) Fast att säga hejdå här i Amerika var svårt.. Grät som en tok efter! 
Om man verkligen vill åka så stöttar vännerna och familjen dig. Det gjorde mina. och jag hade inte åkt om det inte vore för dom =)
 
4. Det bästa med au pair livet är helt klart barnens kärlek. Sen får man vänner över hela världen. Jag kommer aldrig ha ett problem i framtiden att få boende i frankrike, Mexico, Colombia, Finland, Tyskland osv. Jag hade tur och fick en sporttokig familj. Så en football game live var sjukt häftigt! Även Disney world! Man är verkligen en del i Familjen =)
Det sämsta är när barnen har dåliga dagar.. Fy. Då vill nog varje au pair fly landet. Men som tur är händer det inte så ofta =) Andra sämsta grejen är att man bara får stanna 2 år .. haha! jag vill stanna mer!!
 
4. "om du har någon" haha.. Njae, alltså det går fram och tillbaka. Oftast så ringer jag mamma eller pappa. sen går det över. Eller så skriver jag av mig här, pratar med min mamma eller med min värdfamilj. Värdfamiljerna vet att man kan få hemlängtan. Jag berättade det för min hostmom en gång att jag kände mig lite ledsen pga hemlängtan, så hon gav mig en stor kram och även barnen gav mig kramar. Det är viktigt att berätta när man mår lite dåligt. De vill ju kunna hjälpa dig=)
 
Men som sagt, att jobba som au pair är ett stort fet JA! Jag älskar det, och jag säger ofta, "jag har världens bästa jobb!" =)
 
Hoppas det gav dig några svar iaf och att du bestämmer dig för att åka! =)
 
Jag, Tyska Mimi, Mexikanska Mariana, Mexikanska Angelica och finska Anna.
 
Laura från Colombia, Mariana & Angelica från Mexica, jag och Viivi från Finland. 
Mina tre tokar <3
När katten är borta dansar råttorna på bordet =) Hade dessa tre under en dag och självklart vart det mjölkrig ;)
Mys med mina finaste små grabbar! 
 
 
Till top