Isabelle

Historia!

my au pair year Permalink0
Jag är riktig svag för historia och för att besöka saker som hör till histora. Museum älskar jag att besöka om det är typ förhistoriska osv. konst grejer är jag inte så inne i. Men historia i sig. När jag var liten älskade jag att åka med min pappa till ett ställe i Sundsvall som förr i tiden var ett tillhåll för soldater. nu var de rätt många år sedan sen jag var där , så kommer inte ihåg allt ifrån det, men kommer ihåg att jag var så imponderad. Dit ska jag lätt åka nästa gång jag är i Sundsvall. 
 
Anledningen till detta inlägg är att jag var på en historisk plats förra veckan. Där jag sprang tävlingen 5k. Det är alltså ett plantage vi sprang i . Som förr i tiden var väldigt dyrbara att äga. Där många odlade ris, ull osv. Och de oxå hade slavar där på plantagerna. Så ni som sett Django vet nog vad jag tänkte när jag gick där mellan träden. Sjukt att det kan ha vart så som det hände i filmen. Det kan liksom ha hänt där jag stod. man känner en mäktig och även olustig känsla med tanke på allt som kan ha hänt med människorna. Ska inte säga för  mycket, eftersom jag inte fick veta så mycket mer än att det var ett gammalt plantage med slavar förr i tiden. Det kan ju ha vart ett bra ställe. Men man vet aldrig. Häftigt att besöka ett sånt ställe iaf..
 
Så alla som inte sett Django , se den. grym film. Men för guds skull, ta inte med barnen. Jag blunande 30 % av filmen. skrattade oxå typ 40% . haha , är en riktigt mix i den!
 
 
Här är en bild jag tog från plantaget. lite häfitigt att det i stort sett ser ut som i filmen med. 
 
Första resan efter mitt år här blir nog till Österriket, för att se de gamla lägerna som judar levde i.
 
Till top